QR koden fejrer snart sin 30 års fødselsdag og havde det ikke været for corona pandemien ville den nok være løbet stille af sig. Men netop pandemien har givet QR koden et kæmpe boost, så det er oplagt at vi ser på, hvad du mon kunne bruge den til i den interne kommunikation. Der ser ud til at være et stort uudnyttet potentiale. Kom med en tur i QR kodens verden og lær hvorfor QR koder har potentiale, hvornår du kunne bruge dem og hvordan du rent faktisk laver dem.

Hvad er en QR kode egentlig?

Lad os lige starte med at få det basale på plads – for ordet “QR-kode” er jo ikke ligefrem selvforklarende. Så her kommer en hurtig forklaring på, hvad en QR kode egentlig er. “QR” står for noget så enkelt som “Quick Response” og selve koden er en todimensionel kode, som kan aflæses af en mobiltelefon. Når koden er aflæst, kan den videresende brugeren til en hjemmeside, mail, telefonnummer, survey, formular eller lignende.

For den normale bruger var QR koden i “gamle” dage dog knap så smart da man skulle have en app der kunne læse QR koder. Det var lidt af en barriere for QR kodens succes i den brede befolkning.

Men efter at man i dag blot kan bruge sit kamera i sin smartphone til at læse QR koder, er mulighederne for QR kode kommunikation eksploderet.

Hvis du altid har tænkt over hvor QR koden kommer fra og hvorfor den mon blev opfundet, så kan du få svarene i dette korte videoklip.

Hvorfor bør QR koder være et hot emne i intern kommunikation lige nu?

Flere undersøgelser peger på, at brugen af QR koder har været i kraftig vækst de seneste år. Bit.ly konstaterer i deres seneste “Bitly QR Code Index H1 2022” rapport at brugen af QR koder er steget med 152 % i år sammenlignet med sidste år. Og som grafen nededunder viser, er den steget 142% i Europa.

Nu siger det selvfølgelig ikke noget om, hvor mange mennesker der rent faktisk bruger QR koder. Der skal man grave lidt dybere, og det bedste tal som giver en indikation er, at ca. 45 % af amerikanerne på indkøb har scannet en QR kode for at få reklamer eller tilbud på deres telefon sidste år. Så det giver os en idé om, at QR koder er udbredte.

Betaling via QR kode med MobilePay herhjemme er nok det bedste eksempel på udbredelsen af QR koden herhjemme. Så lad os slå fast, at QR koden bliver brugt – folk kender til den.

Så nu er spørgsmålet – hvad kan vi bruge den til i intern kommunikation?

Sådan kan du bruge QR koder i intern kommunikation

Hvis du har en webadresse, kan en QR kode linke til den. Så hvis du har en webadresse, er QR kodens anvendelsesmuligheder ubegrænset. Det er mere et spørgsmål om, hvornår ens målgruppe rent faktisk har lyst til at hive telefonen op af lommen og scanne QR koden. Igen, kan vi lade os inspirere af bit.ly og deres førnævnte rapport “Bitly QR Code Index H1 2022”, som identificerer de fem mest bruge scenarier i marketingverdenen.

Disse eksempler giver os en idé om, hvad vi kunne forestille os at bruge QR koder til i intern kommunikation.

Lad mig give et par eksempler:

🔗 Links til artikler, nyhedsbreve, videoer og præsentationer

QR koder er oplagte til at linke til mere information. Især i situationer, hvor du kun har folks opmærksomhed i kort tid og/eller hvor det ellers ville være besværligt efterfølgende at dele dit indhold, kan QR koder være ekstremt hjælpsomme. Her kan du linke til artikler, nyhedsbreve, videoer, præsentationer og meget mere. I nedenstående eksempel har jeg forestillet mig, hvordan det kunne se ud, hvis man har en intern podcast man gerne vil have sine kollegaer til at lytte til. Podcasts er i sig selv vanskelige at distribuere internt, så også her er det oplagt at bruge QR koder.

🖋 Tilmelding til events eller besvarelse af spørgeskemaer

Hvor mange mails bliver der ikke sendt ud med et link til tilmelding til et event eller en spørgeskemaundersøgelse hvor man gerne vil have noget feedback. Problemet er, at man ofte fanger folk det forkerte sted – nemlig i deres indbakke hvor de normalt har travlt med at lave en masse andre ting. Her vil tilmeldinger og besvarelser og spørgeskemaer ofte blive nedprioriteret. QR koden giver dig mulighed for at fange din målgruppe andre steder, hvor de måske har mere tid – eksempelvis ved kaffemaskinen ☕️ , eller på toilettet 🥱. Alt for ofte er der opslag på infoskærme med påmindelser om at man skal huske at besvare IT surveyen eller medarbejdertilfredshedssurveyen – så hvorfor ikke give mulighed for at besvare den på stedet, mens man alligevel er på vej ind i kantinen?

📱 Download af apps til arbejdsbrug

At få ens kollegaer til at downloade en app på deres mobiltelefon tager tid. Ofte kan det føles som én lang ørkenvandring 🐫. Kontormus som mig vil oftest opleve, at vi slet ikke behøver at gøre noget, fordi applikationerne automatisk bliver installeret på arbejdstelefonen. Men nu udgør min race kun ca 20 % af den samlede arbejdsstyrke – og der er rigtig mange, som slet ikke har en arbejdstelefon til rådighed.

I sådan en situation er gode råd dyre – meget dyre. En QR kode gør det muligt at linke direkte til en app der skal downloades og er derfor oplagt at bruge hvis du gerne vil have dine kollegaer til at downloade en applikation, som kunne gøre deres arbejdsliv en smule lettere.

% Firmatilbud

Promovering af firmatilbud via QR koder virker oplagt. Rigtig mange organisationer har en aftale med eksempelvis Logbuy eller lignende og ofte er en udfordring, at de ikke bliver brugt nok. Her ville man kunne plukke nogle gode tilbud ud og promovere dem – igen på steder, hvor folk har tid til at tjekke dem ud . Samtidig kunne det være et godt sted at starte og lære ens kollegaer at bruge QR koder i organisationen.

I hvilke interne kommunikationskanaler skal man så bruge QR koder?

🖥 Infoskærme

Jeg går tit forbi de infoskærme i virksomheder, hvor der er overskrifter fra en ny artikel eller video efterfulgt af en meget svag call to action, nemlig “læs mere på intranettet”. Og hvis du kender til glemsomhedskurven, så ved du sikkert godt, at der er en stor sandsynlighed for, at ingen husker at gå ind på intranettet og læse den artikel eller se den video, når de er tilbage på deres kontorplads, i bilen eller tilbage i produktionen. En QR kode vil gøre det muligt for folk at få informationen på stedet, hvis de er interesserede. Så hvorfor ikke give dem muligheden for det? Som vi vil se på lige om lidt, koster det nærmest ingenting lige at sætte en QR kode ind.

📜 Opslag på køleskabet, kaffemaskinen eller den invendige toiletdør

Her gør det samme sig gældende som ved infoskærmene med den lille forskel, at du skal have gang i printeren og sætte opslagene op. Men det kan godt vise sig at være en god idé. For her fanger du folk i øjeblikke, hvor de rent faktisk har tid til at bruge deres opmærksomhed på dine budskaber.

Nedenfor ser du, hvordan Mette Thesbjerg Klint fra Dansk Retursystem bruger QR koder som en del af “toiletnyhederne”.

💬 Præsentationer

Giv dine tilhørere muligheden for at få din præsentation med det samme ved at vise en slide med en QR kode til sidst. Så behøver de ikke at vente på at modtage den – det kan jo være at de gerne vil bruge dele af den til noget de er ved at forberede. Så hvorfor ikke give dem det de har brug for, mens de stadig kan huske hvad de skulle bruge det til? Det kan også bare være at det er en infografik eller en video som del af præsentationen, som du tilbyder folk at downloade via en QR kode.

📄 Invitationer og programmer

Sæt en QR kode med link til relevant materiale på invitationen og på programmet som deles ud på dagen til jeres event. På den måde gør du det let for deltagerne at få adgang til relevant materiale – det kan både være præsentationer, men også materialer som de skal bruge til øvelserne undervejs i workshoppen e.l.

Hvordan laver man en QR kode?

Hvis du har fået mod på at gå i gang med at teste QR kode kommunikation af hjemme i din organisation, så er det næste spørgsmål jo, hvordan du kommer i gang. Det er heldigvis meget nemt. Jeg har lavet en lille video nedenfor, som viser dig, hvordan man ved hjælp af en QR kode generator let kan lave QR koder – endda med sit eget logo!

I eksemplet ovenfor bruger jeg www.qrfy.com til at generere min QR kode. Det er blot én af mange udbydere – www.bitly.com er en anden. Du kan iøvrigt også nemt se, hvor mange der har scannet QR koden, hvilket giver dig en værdifuld indsigt i, om der er nogen der bruger dem. Forvent dog ikke det store i starten – ligesom alt andet, skal man dit publikum lige vænne sig til at bruge QR koderne, så vær tålmodig, men konsistent.

Husk også at spørge din IT afdeling om der er noget du bør være opmærksom på inden du kaster dig ud i at generere QR koder – det er altid en god idé lige at høre dem ad, om der er noget du skal være opmærksom på.

Dette var et lille udpluk af muligheder for at bruge QR koder i den interne kommunikation. Der er selvfølgelig mange flere, men jeg håber at de nævnte kan inspirere dig til at lege lidt med QR koderne hos jer.

QR koder er en af de ting, vi også kommer til at se på på mit kursus om digitale kanaler i den interne kommunikation. Det kan du læse mere om her.