Hvordan ser fremtiden ud for kommunikatører set i lyset af samfundsudviklingen? Det var vores tema i på vores gå-hjem møde i går, hvor Brian Due, Timme Bisgaard Munk fra Copenhagen Review of Communication og jeg delte vores bud.
Brians indlæg hed "2025 - tættere på drømmen om den perfekte tjener?" og dykkede ned i hvad der kommer efter Agentic AI - altså det som alle kommer til at tale om i år.
Og det er Physical AI, hvor såkaldte Humanoids begynder at få en kropslig forståelse.
Hvilket jo ellers er ret unikt for mennesket, og noget Pia Lauritzen, PhD også talte om, da hun besøgte min Generativ AI gruppe for kommunikatører sidste år. Hvad betyder det så? Jamen potentielt kan det betyde, at disse robotter kan varetage langt flere opgaver, end vi kan forestille os i dag.
Det kan være svært at begribe, hvad det potentielt kommer til at betyde for menneskeheden, at vi potentielt får en ny arbejdsstyrke på arbejdsmarkedet, som - potentielt - vil være mennesket overlegent på de fleste parametre.
Tilbage står vi så med spørgsmålet - hvis ikke vores krop gør os unikke, hvad er det så? Måske er det bevidstheden om, at vi skal dø, som en af deltagerne sagde.
Som du nok allerede kan fornemme, var Brians indlæg både fascinerende og skræmmende og efterlod os med nogle store filosofiske spørgsmål!
Download Brians præsentation her:
Timme Bisgaard Munk delte herefter de 13 trends i samfundet som også får betydning for kommunikationsverdenen.
De kommer her:
🌍 1. En verden af deals og Europa er en dårlig deal
Geopolitisk fragmentering og den nye transaktionalisme og realisme i IP
🏛️ 2. Det Nye Regime: "Trumpomuskovia" & teknototalitarisme
Oligarkiet, det nye højre og den stærke mand
😨 3. Frygt er vinderstrategien
Fra Trump til Mette politik handler om at sælge frygt
🌱 4. Greenlash
Tilbageruling og modreaktionen på bæredygtighedsagendaen
👊 5. The end of woke
anti-woke har vundet kulturkrigen i vesten
🎭 6. Personligheder, kulter, parasociale relationer
Nyhedsinfluencere og 'influencer-ficeringen'. Dem som vinder opmærksomhed er dem som skaber parasociale relationer med deres fans
🎨 7. Bliv Metakreative Meta model DJ
Vi skal se os som dirigent, kurater og meta model DJ
🚀 8. Deep Utopia is the real utopia
AI er en potentiel Deep Utopia uden pain points og træls opgaver
📱 9. Social-first everything
Memeficering af virkeligheden. Memes are the main character now
💭 10. Dark social & Age of the Group Chat
Privatisering af den digitale samtal. Chat og sms er nu den dominerende kommunikationsform
🔄 11. Instagram is not LinkedIn, but LinkedIn is Instagram
Vi er forvirret om hvilke platforme som kan og skal gøre hvad for os. Social sorting, X-ODUS & sociale mediers konvergens
⚖️ 12. The Age of Average → Think different - Design different
Den gennemsnitlige har fået superkræfter
👁️ 13. Attention Is All You Need - Inattention Is All You Got
Aldrig har så mange kæmpet om så lidt opmærksomhed. Velkommen til dopamine kulturen.
Der var mange interessante pointer. Mange havde det til fælles, at udviklingen gør det vanskeligt - men derfor endnu vigtigere - at kunne lytte og forstå hinanden.
Download Timmes præsentation her:
Hovedoverskriften i mit indlæg er "Trust Trumps Truth". Det har sikkert altid været rigtigt, og er blevet sagt før. Men Timmes indlæg gjorde det tydeligt, at det nu er endnu mere rigtigt. Vi bruger ikke tiden på at sætte os ind i hvad sandheden indenfor en given udvikling er. Vi vælger at lytte til dem vi stoler på.
En udvikling, Timme også talte om var netop nyhedsinfluencere. Se eksempelvis på udviklingen i USA, hvor TV værter fra både FOX News (Tucker Carlson, Megan Kelly) og CNN (Don Lemon, Chris Cuomo) nu har deres egne ret succesfulde shows på Youtube.Joe Rogan er et andet eksempel på en meget indflydelsesrig nyhedsinfluencer.
Så det er svært at få ørenlyd hvis du kun har fakta at tilbyde. Du skal derfor vinde folks tilid før du bliver lyttet til. Og for at blive lyttet til, er du nødt til at starte med at lytte.
Jeg ser derfor tre ting, som vi skal fokusere på. De er:
1. Organisational Listening
Organisational listening er ikke raketvidenskab. Det handler om at lytte til hvad der foregår i organisationen - men også om at bringe folk sammen, så de kan lytte til hinanden. Problemet er, at de færreste har en strategisk tilgang til dette.
Howard Krais, medforfatter af bogen "Leading the Listening Organisation", fortalte under et af vores medlemsevents i London sidste år, at vi sammenlignet med for 17 år siden bruger stort set de samme kommunikationskanaler i den interne kommunikation.
Og de har det til fælles, at de alle er envejskanaler.
Hvis vi til gengæld begynder at udvikle en lyttestrategi, hvor vi både bruger interne sociale medier mere strategisk, men også selv bevæger os ud i organisationen, vil vi potentielt set kunne blive et internt "intelligence agency" - forstået på den positive måde. Ikke alene ville vi bilve bedre til at kommunikere mere relevant, og reducere "støjen" af irrelevante informationer.
Vi ville også kunne rådgive lederne, så de kunne træffe bedre beslutninger, og fokusere på relevante budskaber og bekymringer.
Organisational Listening bliver et af hovedemnerne i vores interne kommunikationsnetværk i Danmark og Tyskland i år. Læs mere om vores netværk her
2. Strategisk fokus på narrativer
"Vi producerer tusindvis af artikler, men vores arbejde har ingen impact". Sådan ca. sagde Frank Wolf, Co-founder af Staffbase og forfatter af bogen "The Narrative Age: How leaders can inspire change in a polarized world." Franks budskab er, at vi skal blive bedre til at forstå de forskellige narrativer - enten i organisationen eller blandt vores stakeholders, for overhovedet at kunne have nogen form for impact.
Og skulle du beslutte dig for at arbejde mere strategisk med organisational listening, så vil du have lettere ved at afdække narrativer. Dog skal det siges, at afdækning af narrativer i sig selv kræver en strategisk og systematisk tilgang.
Narrativer er også et af hovedemnerne i vores netværk i år. Frank Wolf holder både et online webinar i vores netværk og besøger os i København den 11. juni for at holde en workshop om emnet. Som del af vores netværk har du gratis adgang til begge arrangementer. Læs mere om vores netværk her.
3. Ledere der er til at stole på
Vi har i årevis talt om autentisk ledelse og "vær dig selv" på arbejdspladsen. Men er det virkelig det vi mener? Jenni Field, som netop har udgivet bogen "Nobody believes you"
gør op med dette. Hun argumenterer for, at man i stedet for at fokusere på autencitet, skal fokusere på "credibility" og har udviket et framework for hvad det består af. Det kan du høre mere om her:
Mine tre bud skal ses som muligheder for at forblive relevante og skabe mere værdi for den organisation vi arbejder for. Der vil stadig være behov for at lave indhold, men det vil i højere grad blive "decentraliseret" med hjælp fra generativ AI.
Derfor vil vi i vores netværk i år være særligt nysgerrige på disse tre ting:
Hvordan kan vi etablere en god "lyttestrategi"?
Hvordan kan vi arbejde mere strategisk med narrativer?
Hvordan hjælper vi bedst lederne med at blive mere troværdige?
Download præsentationen her:
Læs mere om vores netværk og overvej, om ikke du skulle blive en del af enten vores community med adgang til alle arrangementer eller et eksklusivt netværk. Læs mere her.