Gå til indhold
Intern Kommunikation Interne sociale medier

Her er den ene ting du skal gøre for at få mere engagement på Viva Engage

Jonas Bladt Hansen
Jonas Bladt Hansen |
Her er den ene ting du skal gøre for at få mere engagement på Viva Engage
7:21

 

shutterstock_2559136293

Hvis du arbejder med intern kommunikation, kender du sikkert alt for godt til, hvor svært det kan være at få medarbejderne til at engagere sig på interne sociale medier. 

Ofte er det kommentarsporet den er gal med. Selv om interne sociale medier er skabt med det formål, at skabe dialog, så opleves det ofte som om det bare er endnu en énvejs-kommunikationskanal.

Men der er faktisk én helt simpelt ting der kan gøre en kæmpe forskel:

Spørgsmål!

Det handler nemlig om at stille spørgsmål! Det lyder jo såre enkelt, men fakta er, at de færreste stiller et spørgsmål i deres opslag. 

Når vi stiller spørgsmål inviterer vi til at kollegaer deltager i dialogen - og det virker.

Jeg har taget udgangspunkt i SWOOP Analytics seneste Benchmark rapport 2024-2025 samt deres seneste Case samling "What Good Looks Like and How To Get There".

Med udgangspunkt i SWOOPs data ser vi på, hvorfor spørgsmål giver mere engagement, og hvordan du kan bruge dem til at løfte jeres interne netværk.

Hvorfor er spørgsmål så effektive?

Ifølge SWOOP Analytics' Benchmark rapport får opslag med spørgsmål i gennemsnit 150 % flere svar end beskeder uden.

Men hvorfor er det sådan at spørgsmål giver mere engagement?

Det er jo fordi, vi næsten instinktivt føler os fristet til at svare, når nogen spørger om noget. Et spørgsmål aktiverer vores tanker og får os til at ville deltage.

Derudover giver spørgsmål en følelse af tryghed.

Når ledere og eksperter åbent beder om input, viser de, at de ikke har alle svarene – og det gør det nemmere for alle andre at komme med deres idéer.

Case eksempler - sådan engagerer andre virksomheder deres medarbejdere med spørgsmål

ANZ Bank – Når chefer inviterer til dialog, så svarer medarbejderne (oftere)

CEO’en, Shayne Elliott, stillede et enkelt spørgsmål i en intern gruppe:
"Hvordan kan vi blive bedre til at genbruge og reducere affald?"

Det endte med at blive en af de mest engagerede diskussioner, som virksomheden nogensinde har haft. Medarbejderne kom med idéer, diskuterede muligheder og foreslog konkrete tiltag. 

Westpac New Zealand 

Noget lignende gør sig gældende hos Westpac New Zealands. Her gik deres CIO, Russell Jones, fra at være næsten usynlig på Viva Engage til at blive en af de mest indflydelsesrige personer på platformen – bare ved at begynde at stille spørgsmål og reagere på medarbejdernes indlæg.

Hans ugentlige opslag om arbejdsrelaterede emner og anerkendelse af medarbejdernes indsats viste, hvordan man som topleder kan styrke forholdet til medarbejderne.

The Home Depot – Hurtige svar på kundespørgsmål

The Home Depot har et Measurement Services (HDMS) community, hvor medarbejdere i butikkerne kan stille spørgsmål om eksempelvis den præcise mængde gulvbelægning, en kunde har brug for.

En ekspert kan hurtigt svare, hvilket sikrer, at kunden får det rigtige produkt med det samme. Dette resulterer i både gladere kunder og medarbejdere, der sparer tid på at søge information internt

Spørgsmål kan være en hurtig genvej til bedre løsninger, flere kreative idéer og et stærkere samarbejde på tværs af afdelinger.

Medibank - Medarbejderinvolvering ved udvikling af nyt hovedkontor  

Da Medibank skulle designe deres nye hovedkontor, brugte de Viva Engage til at involvere medarbejderne i beslutningsprocessen. I stedet for blot at informere dem, stillede ledelsen spørgsmål som:

"Hvilken type skærm vil du helst have på din arbejdsstation?"

"Hvilket navn skal vores nye bygning have?"

Medarbejderne blev opfordret til at stemme og diskutere deres valg, hvilket skabte en følelse af ejerskab og et stærkere fællesskab.

Danske Bank 

Danske Bank har også haft succes med at bruge Viva Engage under flytningen til deres nye hovedsæde. Det vil vil Louise Durmus Kay fra Danske Bank præsentere på vores kommende event om interne sociale medier den 26. februar.

 

 

Sådan stiller du spørgsmål, der får svar

Det er ikke nok bare at stille et spørgsmål – måden du formulerer dem på betyder også noget!

Vær specifik: I stedet for at spørge: "Hvordan kan vi blive bedre?", så prøv: "Hvad er én lille ting, vi kan gøre bedre for at øge kundetilfredsheden med 5 %?"

Brug @mentions for at involvere folk: "@Jonas, du har arbejdet med dette – hvad tænker du?"

Brug billeder eller videoer når du stiller spørgsmål: Indlæg med billeder får 50% flere svar, mens videoer kan øge engagementet med 95%!

Gør nysgerrighed til en vane

For at få succes med at skabe engagement gennem spørgsmål, kan du prøve følgende:

  • Få lederne til at gå forrest. Når chefer og teamledere stiller spørgsmål, skaber de en kultur, hvor medarbejderne tør deltage. Hvis du arbejder med ledere i dit arbejde med intern kommunikation, så udnyt muligheden når den byder sig.

    Jeg er sikker på, at du af og til vil kunne foreslå, at det da ville være et godt spørgsmål at få input til fra medarbejderne. 

  • Lav et "Spørge Jørgen tema". Udfordr dit team til at stille mindst ét spørgsmål om dagen på jeres interne platform. Det er ofte lettere at starte en ny vane op ved at sætte det op som en kampagne, der kører over noget tid. 

    Under kampagnen vil du opleve et højere engagement, og det vil så dale herefter, men jo oftere du sætter fokus på at stille spørgsmål, desto mere øger du chancen for at gøre det til en vane hos folk - især hvis de kan se værdien af det.

Lyt til de stillede spørgsmål for at opdage skjulte emner

Det er ikke kun vigtigt at stille spørgsmål for at fremme engagement; det er mindst lige så vigtigt at lytte til de spørgsmål, der bliver stillet. Ifølge filosoffen Pia Lauritzen kan de spørgsmål, medarbejdere formulerer, afsløre "blinde vinkler" – emner og perspektiver, som ledelsen måske ikke har overvejet.

Traditionelle metoder som spørgeskemaer og interviews indebærer ofte, at ledelsen på forhånd definerer, hvad der er vigtigt at spørge om.

Dette kan begrænse forståelsen, da man kun får indsigt i de emner, man allerede anser for relevante. Ved at give medarbejdere frihed til at stille deres egne spørgsmål kan man derimod afdække skjulte problemstillinger og nye perspektiver, der ellers ville forblive uopdagede.

Ved at lytte aktivt til medarbejdernes spørgsmål kan organisationer opdage og adressere emner, der ellers ville være overset, hvilket styrker både engagement og innovation.

Spørgsmål skaber engagement - og værdi!

Når vi stiller spørgsmål, øger vi sandsynligheden for at vores kollegaer vil engagere sig. Vi gør det mindre farligt at kommentere, da vi jo lægger op til at vi gerne vil have nogle svar.

Vi opmuntrer med andre ord til samarbejde og finder hurtigere løsninger. Vær dog opmærksom på, at jeres organisationskultur også spiller ind her.

Jeg har set utallige eksempler på at noget der giver engagement det ene sted, intet giver et andet sted.

Hvad kan du så gøre i dag?

👉 Prøv at stille et spørgsmål på dit interne sociale medie og se, hvad der sker!

Hvis du vil blive klogere på hvordan du kan få mere ud af interne sociale medier i din organisation, så kom med til vores event om interne sociale medier den 26. februar. 

 

Skærmbillede 2025-02-02 kl. 07.55.09

 

Del dette indlæg