Du har måske aldrig hørt om den nye robot, der netop er kommet til verden ved navnet ”ChatGPT”. Men lige om lidt er jeg sikker på at du aldrig vil glemme den igen.
Jeg har siddet og leget med den siden den kom til verden i onsdags den 30. november 2022, og jeg må konstatere, at den, ud over at forandre rigtig mange andre ting, såsom søgning, også kommer til at forandre den måde vi arbejder med intern kommunikation på for altid.
Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige, at vi er derhenne hvor man risikerer at blive en mindre effektiv medarbejder, hvis man ikke bruger ChatGPT når det begynder at snige sig ind i applikationer. Og ja, det er måske en lidt provokerende udmelding, men jeg håber, at artiklen kan vise, hvorfor jeg tror det er tilfældet.
Metaforisk set befinder vi os et sted, hvor vi står mellem at skulle sige farvel til vores hestevogn og hoppe over i bilen. Eller gå fra at skrive breve til mails. Al forandring er svær, men i denne artikel vil jeg give et par eksempler på hvad ChatGPT kan gøre for dig der arbejder i intern kommunikation – og det er ikke så lidt.
LIdt om AI værktøjer
Hvis du ikke helt har fulgt med i udviklingen af AI (“Artificial Intelligence” eller Kunstig intelligens) værktøjer, så får du her lidt kontekst.
I de seneste par år er det piblet frem med forskellige værktøjer der er i stand til at generere tekst på baggrund af en smule input fra en bruger. Værktøjerne kan bruges til at generere fængende overskrifter, forslag til blogtekster, søgeord, interviewspørgsmål til jobsamtaler – you name it! Det i sig selv var imponerende og værktøjer som rytr.me, Hyperwrite eller Copy.ai er nogle eksempler på værktøjer der kan det samme i forskellige nuancer. Alt det er der skrevet mange artikler om, også på dansk.
Værktøjerne har især vundet frem i marketingverdenen, og Adcreative.ai er et eksempel på en applikation der trækker på GPT-3 og bruger data til at analysere, hvilken tekst der giver mest engagement,.
Fælles for dem alle er, at de på en “Natural Language Model”, der hedder GPT-3, som er stillet til rådighed OpenAI. GPT-3 er blevet trænet ved at læse rigtig meget indhold på internettet og med baggrund i det lært sig selv at skrive som vi mennesker nu engang skriver på. Det samme gør sig gældende på billedsiden, hvor Dall-E 2 har lært sig selv at lave billeder med udgangspunkt i tekstinput fra brugeren. Det er sidenhen blevet forfinet af bl.a. Midjourney, som i dag leverer vildt imponerende billeder på baggrund af brugernes tekstinput, som kaldes en ”prompt”.
Hvad er ChatGPT?
ChatGPT, som denne artikel handler om, er en opdatering af GPT-3 og baserer sig på GPT-3,5. Den er p.t. i BETA/testversion. En af dens store forcer er, at den er blevet meget bedre til at forstå sammenhænge og skrive en sammenhængende tekst. Den har kun læst data til og med 2021, så det betyder, at dens viden begrænser sig frem til det tidspunkt.
Der er selvfølgelig mange ting man skal være opmærksom på, før du rent faktisk kan bruge ChatGPT til eksempelvis at lave strategikommunikation. Først og fremmest er det jo vigtigt at være klar over, at du giver nogle informationer ud af huset – og det skal du selvfølgelig ikke gøre, hvis det ikke er tilladt! Så se det her eksempel, som noget der bliver muligt den dag Microsoft og andre kommunikationsplatforme gør brug af teknologien – hvilket jeg er overbevist om, vil ske indenfor de næste par år.
Nu hvor vi har det basale på plads, så lad os se på, hvad ChatGPT kan.
Formålet med ChatGPT
Det umiddelbare formål med ChatGPT – ifølge ChatGPT selv (jeg spurgte den ad) er, at den skal hjælpe brugere med at svare på spørgsmål og give personlige anbefalinger. Målet er at hjælpe brugeren til hurtigt og nemt at generere tekst af høj kvalitet tilpasset brugerens specifikke behov.
Det er jo en meget bred definition. Og når den er så bred, er det jo oplagt at prøve at se, hvordan den kan bruges i forhold til intern kommunikation.
I denne artikel ser du hvordan ChatGPT (også) kan forandre intern kommunikation
I denne artikel vil jeg give følgende eksempler:
– Udvikling af indhold til intern kommunikation
– Udvikling af oversigter, i dette tilfælde en oversigt over de interne kommunikationskanaler
– Udvikling af governance dokumenter og politikker. I artiklen ser vi på et Intranet governance dokument og en social medie politik
Lad os så komme i gang!
Eksempel 1- Udvikling af indhold til intern kommunikation
Da jeg første gang delte min begejstring om GPT-3’s evner til at skrive tekst, var modtagelsen på LinkedIn ret blandet. Mange mente, at de ALDRIG ville lade en robot skrive noget som helst, fordi det var noget der skulle komme fra menneske til menneske. Nuvel. Men hvad nu, hvis kunstig intelligens kan hjælpe med at lave noget på 10 sekunder, som vi normalt bruger mindst 10 timer på at lave?
Lad os se på det…
Lav din strategikommunikation på 10 sekunder – i stedet for 10 timer
Forestil dig, at du skal skrive en artikel eller en mail om virksomhedens nye strategi. Du vil gerne gøre det en smule mere engagerende, end du plejer at gøre det, men det er jo ikke nemt materiale at arbejde med. Men der er hjælp at hente. Lad os spørge ChatGPT!
I “prompten” – det er der man skriver hvad man gerne vil have den til at lave, skriver jeg følgende:
”Write an engaging article to employees about the new strategy. The strategy focuses on three things: 1) Grow like we have never grown before 2) Innovation as the foundation for growth and 3) More effective collaboration. The article should make it clear that we will be using more digital tools to collaborate and innovate in the future and share examples.”
Se videoen og se, hvad den kommer frem til.